Studiosta jäätikölle – komposiittikuvan rakentaminen

Komposiittikuva on kuva, joka rakentuu useasta eri valokuvasta. Kuvien yhdistämisessä vain mielikuvitus ja Photoshop-taidot ovat rajana. Tässä tehtävässä pääsimme Antti Karppisen johdolla testaamaan omia taitojamme.

Kuvakomposiitin neljä vaihetta: 1. Potrettikuvaus studiossa 2. Mallin syväys 3.Mallin sovittaminen taustaan 4. Kuvan viimeistely.

Rajala Ambassador -kilpailun kolmannen päätehtävän mentorina toimiva Antti Karppinen on yksi Suomen tunnetuimmista valokuvaajista ja komposiittikuvien tekijöistä. Yhdessä hänen parhaiten tunnetuistaan kuvista merirosvo Jack Sparrow ratsastaa kilpikonnalla pakoon autiolta saarelta. Lisäksi Antti voitti juuri kultaa kansainvälisessä valokuvauskilpailussa, World Photographic Cupissa, kuvituskuvasarjassa. Endless -voittokuvan making of -video löytyy YouTubesta. Antti myös kertoo sivuillaan miten kuvat on toteuttanut.

Vasemmalla ylhäällä: Antti Karppinen, omakuva Oikealla ylhäällä: “Escape from Rumrunner’s Isle” Alhaalla: Endless

Potrettikuvaus Rajalan pop-up studiossa

Kolmannen päätehtävän ensimmäinen vaihe alkoi Rajalan tiloihin rakennetussa pop-up studiossa lauantaina 8.4. Koska itse olin tällöin Huippuvuorilla, kuvasi Antti minulle potrettikuvan, jota käyttäisin komposiittikuvani yhtenä osana:

Kuvan tarina

Nähtyäni potrettikuvan nahkasaappaisiin ja sinertävään hupulliseen takkiin pukeutuneesta cosplay-hahmosta miekka kädessä mielikuvitukseni alkoi heti vaeltaa Huippuvuorten hohtavan valkoisilla lumirinteillä ja jäätiköillä. Koska jääkarhut kuuluvat olennaisena osana Huippuvuorten arktiseen luontoon, päätin sijoittaa matkalla kuvaamani jääkarhun myös kuvaan. Tarkennukseksi vielä, että jääkarhu kuvassa on kyllä aito, mutta ei elävä.

Miljööksi valitsin maiseman, jossa taustalla näkyy Huippuvuorten toiseksi korkein vuori Perriertoppen (1712m). Kuvassa hahmo kohtaa siis jääkarhun ja on valmiina taistelemaan miekka kädessä hengestään. Lisäksi halusin mukaan tuulessa lentävää lunta ja jäätä. Edessä oli siis kaksi päivää tietokoneen äärellä Photoshopissa.

Lopullinen komposiittikuva!

Valot ja varjot kohdilleen

Komposiittikuvaa tehdessä tärkeintä on ensin katsoa valon suunta oikein. Potrettikuvassa päävalo on ollut vasemmalla ja mallin varjo näkyy lattiassa oikealla puolella. Miljöökuva piti siis valita siten, että aurinko paistaa vasemmalta ja heittää varjot samaan suuntaan. Kuvaan piti luoda myös jääkarhulle varjo, joka lankeaa karhun taakse. Luodakseni kolmiuloitteisuutta sijoitin henkilöhahmon aivan kuvan etualalle.

Värisävyt yhdenmukaisiksi

Koska potrettikuva oli kuvattu studiovaloilla, maisemakuva kirkkaassa auringonpaisteessa ja jääkarhu sisätiloissa keinovalossa, oli seuraava askel yhdistää osakuvien värimaailmat. Tässä käytin Lauri Laukkasen kuvankäsittely-workshopissa oppimaani tekniikkaa, jossa hyödynnetään punaisen tason luomaa värikarttaa:

  • Tein ensin kaikkien tasojen päälle uuden tason, jonka täytin punaisella värillä ja vaihdoin blending modeksi Luminosity.
  • Tämän jälkeen tein curves-säätötason jokaisen syvätyn tason ja punaisen tason väliin.
  • Lopuksi kävin jokaisen RGB-kanavan erikseen läpi ja säädin kunnes värit sulautuivat toisiinsa.

Tarkempi kuvaus tähän tekniikkaan löytyy Lauri Laukkasen kirjasta “Camp Creative – Luova valokuvaus ja kuvankäsittely”.

Ylhäällä: Kuva havainnollistaa miten jääkarhun ja sen alla olevan lumikinoksen sävyt ovat erilaiset. Alhaalla: Curves-tason RGB-värikanavia säätämällä kuvan värisävyt saadaan punaisen tason avulla sulautumaan toisiinsa.

Lunta ja jäätä

Koska kuva sijoittuu jäätikölle, halusin mukaan tuulta, lunta ja jäätä. Googlesta hakusanoilla “Winter Photoshop actions”  löytyi sopiva paketti kuudella dollarilla. Setti sisälsi sekä ohjeet lumen luomiseen ja lumimyrskyn tekemiseen sekä erilaisia siveltimiä, joilla saa aikaiseksi talvisia efektejä. Lopulta layereita oli päällekkäin reilut 50 ja takin huppu, hihat ja housut alkoivat vähitellen peittyä “lumeen”.

Siveltimet, joilla saa luota lumisadetta, tuulta ja pilviä.

Idea omaan komposiittikuvaani tuli nopeasti, mutta lopullinen toteutus ja kuvien yhdistäminen tietokoneella vei kaksi päivää ja vaati kymmeniä Photoshop-layereita. Lopullisesta kuvatiedostosta tuli kooltaan suurin, minkä olen koskaan tehnyt. Parasta tässä tehtävässä oli päästä näkemään, mitä muut Ambassadorit olivat keksineet, ja millaiseen ympäristöön studiossa kuvatut mallit olivat päätyneet!

Teksti: Susanna “Suski” Oksanen, www.suski.pictures.fi